اطلاعات عمومی و راهنمای خرید

مقایسه برنج کشت اول و برنج کشت دوم

برنج درتیسا

کشت اول یا کشت دوم بودن برنج، یکی از سوالاتی است که در هنگام خرید به آن برخورد خواهید کرد. در برخی موارد شما نوع برنج مصرفی خود را انتخاب کرده اید اما در زمان مراجعه به فروشگاه یا خرید آنلاین آن، با دو گونه کشت اول و دوم مواجه می شوید. قیمت برنج ایرانی می تواند وابسته به کشت اول یا دوم بودن متفاوت باشد. در ادامه مزایا و معایب هر یک از این گونه ها را با یکدیگر بررسی خواهیم نمود تا در نهایت بهترین انتخاب را در هنگام تهیه برنج داشته باشید.

برنج درتیسا

تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم

تفاوت اصلی برنج کشت اول و دوم در زمان کاشت آن ها می باشد. در واقع به برنجی که در اوایل بهار کاشته‌شده و نهایتا تا آخر مرداد ماه برداشت شود، برنج کشت اول می گوییم. در مقابل برنج کشت دوم یا دوباره کشت را خواهیم داشت که دقیقا پس از برداشت کشت اول در زمین های کشاورزی کاشته می شود و برداشت آن در ماه آبان است. این برنج به اسم های مختلفی همچون برنج نوبت دوم یا برنج پاییز شناخته می شود.

تفاوت اصلی در نظر کیفیت است که برنج کشت دوم از نظر طعم، رنگ و ری بهتر است

برنج کشت دوم به آب زیادی احتیاج دارد زیرا در هنگام تابستان تبخیر سطحی آب بسیار بالا می رود. همچنین آب و هوای منطقه تاثیر به سزایی در امکان پرورش این نوع برنج دارد. این مسائل باعث شده تا در میان استان های شمالی کشور تنها امکان کاشت تابستانه در مازندران وجود داشته باشد.

با این وجود باید در نظر داشته باشیم که کشاورزان نمی توانند تمامی انواع برنج را به صورت نوبت دوم داشته باشند. در واقع تنها برنج هایی برای این نوع از زراعت مناسبند که زودرس و مقاوم باشند تا در برابر سرمای پاییز از بین نروند.

مزایا و معایب برنج کشت اول و کشت دوم

به دلیل آب و هوای متنوعی که هر یک از گونه ها در آن کشت‌شده، تفاوت هایی در کیفیت محصول خروجی ایجاد می گردد. برای خرید برنج متناسب با نیاز خود لازم است، بررسی دقیقی بر روی محصولات کشت اول و کشت دوم داشته‌ باشیم، بدین منظور در ادامه معایب و مزایای هر یک را مشاهده خواهیم کرد.

ویژگی ها برنج نوبت اول

  • انواع برنج از طارم تا بی نام را می توان به صورت نوبت اول کاشت
  • مصرف آب کمتر
  • امکان کشت در تمامی استان های شمال کشور
  • تاثیر نحوه کشاورزی بر کیفیت برنج

مزایا و معایب برنج نوبت دوم

  • تنها امکان کاشت برخی از گونه های برنج مانند بی نام و در برخی موارد طارم و هاشمی
  • عطر، طعم و کیفیت بسیار بالاتر نسبت به برنج نوبت اول
  • وجود محدودیت آب و شرایط محیطی برای کشت و نهایتا امکان کشت در برخی استان ها مانند مازندران
  • قیمت های بالا به دلیل کیفیت بیشتر و عرضه کمتر نسبت به برنج کشت اول

تفاوت برنج کشت دوم و برنج چین دوم

در بسیاری از موارد برنج نوبت دوم با چین دوم اشتباه گرفته‌می شود. در واقع باید بدانید که برای کاشت برنج نوبت دوم پس از برداشت کامل محصولات، باری دیگر زمین شخم‌زده می شود. پس از آن بذر پاشی صورت می پذیرد و نهایتا تمامی مراحل زراعت تقریبا مشابه با برنج بهار انجام می گردد.

در برنج چین دوم یا به اصطلاح دونوج، کشاورز پس از برداشت محصول، زمین را به حال خود رها کرده و یا با استفاده از ابزارهای مناسب خوشه های برنج را تا سطح خاک خم می کند. در این موارد ساقه های کوتاه برنج که رشد کافی نکرده بودند، بلند می شوند و می توان باری دیگر برداشت برنج داشته‌ باشیم. برخی کشاورزان برای بهره‌ مندی بیشتر ازمحصولات شروع به مراقبت و استفاده از کود برای پرورش چین دوم می کنند. این موضوع باعث افزایش محصول و در نتیجه سود دهی بالاتری برای کشاورزان خواهد شد.

برنج درتیسا

برنج دونوج به نام های دیگری همچون راتون یا برنج وحشی نیز در میان مردم خطه شمالی کشور شناخته می شود. این برنج همچون کشت دوم از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است اما مقدار محصول آن بسیار کمتر از نوبت دوم می باشد. بنابراین کشاورزان ترجیح می دهند تا زمین خود را برای کاشت مجدد برنج آماده نمایند و آن را به صورت برنج نوبت دوم برداشت کنند.

آیا برنج کشت دوم مضر است؟

بسیاری از افراد بر این باورند که برنج کشت دوم ممکن است برای بدن مضر باشد. این باور به دلیل استفاده از کودهای شیمیایی و سموم برای دفع آفات به وجود آمده است. با این حال باید توجه نمایید که فاصله زمان بین سم پاشی و برداشت برنج، بسیار طولانی می باشد و همین موضوع باعث می شود تا سم به صورت طبیعی از برنج خارج شود.

برای اطمینان خاطر بیشتر، باید بدانید که سالم بودن برنج های کشت دوم در آزمایشگاه ها و به صورت کاملا علمی تاییدشده است. این برنج بالاترین سطح کیفیتی را در میان انواع داخلی و خارجی خود دارد و از لحاظ ارگانیک بودن در سطح بسیار بالاتری از برنج های خارجی قرار می گیرد. (این خیلی جمله خوبی)

در برخی موارد نیز به تراریخته بودن برنج های کشت دوم اشاره می شود که این موضوع نیز غلط است. در واقع به محصولاتی که ژنوم آن ها تغییر کرده است، مواد تراریخته می گویند. این تغییرات اکثرا در آزمایشگاه ها صورت می گیرد و در موارد اندکی به دلیل آلوده بودن خاک و یا آب مورد استفاده می توانند ایجاد شوند. بنابراین کشت دوم برنج به هیچ عنوان با تراریخته بودن آن مرتبط نیست. اکثر این شایعات توسط افراد برای بالا بردن انواع دیگر برنج مطرح می شوند.

در نهایت باید دقت داشته باشید که برای خرید برنج کشت اول و یا دوم مراکز معتبر را انتخاب نمایید. همچنین می توانید با مقایسه قیمت و خرید آنلاین برنج در فروشگاه‌ های اینترنتی مناسب از پرداخت هزینه اضافه به واسطه های موجود جلوگیری کنید.

بازگشت به لیست

یک نظر در “مقایسه برنج کشت اول و برنج کشت دوم

  1. The very next time I read a blog, Hopefully it doesnt disappoint me as much as this particular one. After all, I know it was my choice to read through, but I really thought youd have something helpful to talk about. All I hear is a bunch of complaining about something you can fix if you were not too busy seeking attention.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *